I november 2023 ble jeg kontaktet av redaktør Thomas Østerhaug i Arr – idéhistorisk tidsskrift, som hadde sett litt på boken min Snø og granskog, og som han syntes var interessant – om jeg kunne tenke meg «å skrive en artikkel til Arr om bruken av skog/forestillinger om skog i black metal […] gjerne med idehistoriske referanser til nasjonalromantikken og middelalderen – i den grad de kan knyttes til skog». Jeg mente dette var en unik sjanse til å kunne skrive for et kritisk og akademisk skolert publikum, og den muligheten kunne jeg selvsagt ikke la gå fra meg. Derfor ble vinteren 2023/2024 et maraton skrivemessig, og jeg gjenoppdaget at det å skrive kort og konsist er en vanskelig øvelse.
Den 29. mai 2024 kom Arr – idéhistorisk tidsskrifts nummer 1/2024 med tittelen «Skog» ut. På sidene 37 til 55 finner man min artikkel «Kom inn i den vilde skog …: Skogen som forestilling i svartmetallen». Tidsskriftet kan kjøpes på arrvev.no.
Tema for artikkelen oppsummeres kanskje best i innledning til artikkelen selv:
Følger vi forestillinger om skogen i den europeiske kultur- og idéhistorien bakover i tid, helt tilbake til antikken, så oppdager vi flere interessante likhetstrekk mellom hvordan skogen og dens mytiske beboere er fremstilt i kunsten og i svartmetallens musikalske, tekstlige og visuelle uttrykk enn det jeg undersøker i min bok [Snø og granskog] – likhetstrekk som heller ikke er belyst i svartmetallitteraturen generelt. I denne artikkelen skal jeg ta for meg tre motiver jeg bare så vidt nevner i boken min, men som har stått sentralt i svartmetallen helt fra starten, og som har sin kulturhistoriske opprinnelse langt tilbake i tid. Alle er tett knyttet til skogen, dens utforming og mytiske innbyggere: Lysningen i skogen som en representasjon av sivilisasjonen og den kristne gudens lys, inverteringen av lysningen til skogstjernet hvor drukningsånden nøkken bor, og svartmetallkarakteren som en primitiv og brutal villmann fra skogene. Men først skal jeg redegjøre kort for svartmetallens historie, dens karaktertrekk, samt et teoretisk rammeverk jeg også benytter i boken min som hjelper oss å forstå hvordan svartmetallen låner og dramatiserer kulturhistoriske symboler for å etablere sitt eget språk og sitt ideologiske ståsted.
Legg igjen en kommentar