Goatcraft - All For Naught

Bevisstheten er en sykdom

Radioinnslag på Limbo, NRK P13, 9. februar 2014: radio.nrk.no/serie/limbo-p13/muhr45000614/09-02-2014#t=2h19m3s

Bevisstheten er en sykdom hevder Lonegoat, texaneren bak enmannsorkesteret Goatcraft. Låta Consciousness is A Disease er å finne på utgivelsen All for Naught fra 2013. Andre låter på albumet uttrykker samme pessimistiske og nihilistiske grunnholdning: Infinite Death, Journey to the Depths, Vestibule to the Abyss, Laconism of the Cosmos og Everything Will Die.

Goatcraft - All For Naught

Så langt ikke spesielt annerledes enn de fleste andre svartmetallskiver, med andre ord. Men, det er likevel en ting som skiller denne ensomme geita fra de andre geitene på svartmetallviddene; nemlig det faktum at han lager svartmetall på klaver. Jepp, du hørte riktig. Klaver. Og med mørke ambiente musikalske baktepper. Ikke en gitar i sikte. Ingen blast beats. Ingen djevelsk vokal. Klaver.

Uttrykket «consciousness is a disease» må Lonegoat ha hentet fra en berømt setning i Fjodor Dostojevskijs bok Opptegnelser fra et kjellerdyp, fra 1864. Her sier fortelleren – det bitre, navnløse og ensomme kjellermennesket – at:

«Jeg kan forsikre Dem, min ærede, at for megen innsikt, for megen erkjennelse – er en sykdom, en virkelig, en regulær sykdom.»

Men pessimismen har også andre, og for oss nærere brødre i livsangsten.

I 1941 fullførte tindebestigeren, juristen og filosofen Peter Wessel Zapffe beskrivelsen av sin nedslående verdensanskuelse i doktoravhandlingen Om det tragiske. Han skrev den i Oslo, byen hvor «black metal» mange år senere ble malt som fanden på veggen nede i en kjeller.

Mens Lonegoat bruker det velkjente og eldgamle satanistiske symbolet geita som sin avatar, sitt uttrykk, så er det for Zapffe den utdødde irske kjempehjorten Megaceros euryceros som ikke bare bærer byrden av sine tre meter brede kjempehorn, men også analogien til menneskets overutviklede bevissthet.

Zapffe hevder at mennesket har vokst ut av sitt biologiske opphav. Lik kjempehjorten som i forfengelighet utviklet hornene sine til dødelige proporsjoner, har mennesket overutviklet sin bevissthet i en slik grad at vi er blitt vår egen fiende, i form av et svarløst rop på mening og rettferd ut i det mørke rom. Lidelsen, som hos dyret er begrenset til smerten i seg selv, slår for mennesket «huller inn til verdensangsten og livsfortvilelsen».

I et senere forord fra 1988 skriver forfatteren at:

«Menneskeslekten kommer fra Intet og går til Intet. Ut over dette er der Intet.»

Likheten med Goatcrafts All for Naught – alt for ingenting – er selvsagt slående.

Zapffe underskriver forordet lakonisk med tittelen «hjemmedøende».

To år senere, i 1990, dør han i sitt tømrede og spartanske hjem i Asker, et hus jeg nesten kjøpte da det var til salgs i 2009.

Lonegoat mener svartmetallen på det nærmeste er død, erstattet av en publikumsfriende imitasjon som ligger langt unna sin opprinnelige mørke visjon. Den har som kjempehjortens horn og menneskets bevissthet vokst ut over sitt eget format og blitt kalkulerende. Lonegoat vil gjenfinne det staffasjeløse nihilistiske fundamentet i svartmetallen. Villskapen. Råskapen.

Goatcraft kommer med ny skive i februar som skal hete The Blasphemer. Det er bare å begynne å grue seg.

Men nå, enn så lenge, Goatcraft: Consciousness is a Disease.


Publisert

i

av

Stikkord:

Kommentarer

Ett kommentar til “Bevisstheten er en sykdom”

  1. […] is also making his way into popular music seemingly. We’ve earlier heard the instrumental Black Metal artist Goatcraft citing Zapffe as a main influence, having a […]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *