Den dagen, den 8. april 1991 i huset de leide på Krokstad utenfor Oslo, da Mayhems vokalist Per Yngve «Pelle/Dead» Ohlin (1969–1991) etter å ha forsøkt å ta sitt eget liv med kniver i skogen, satte haglen mot ansiktet og trakk av, hadde han på seg en hvit t-skjorte det stod «I love Transylvania» på. I flere brev sendt i 1990 til den italienske fanzine-redaktøren og musikkdistributøren som kaller seg The Old Nick – forøvrig et kallenavn på Satan – skriver Ohlin utfyllende om hvor vanvittig interessert han er i alt som har med Transilvania, vampyrer og varulver å gjøre.


Navnet Transilvania kommer av latin trans som betyr «den andre siden» og silva som betyr «skog», og sammensatt betyr det «landet hinsides skogen(e)». Det historiske landskapet står sterkt i manges bevissthet, trolig på grunn av Bram Stokers mange ganger filmatiserte roman Dracula fra 1897, om vampyrgreven Dracula fra Transilvania på søken etter nye jaktmarker i London. En av flere overnaturlige krefter greven har er at han kan styre ulveflokker slik han ønsker det.
Ohlin skriver ikke om vampyrer, ulver eller varulver i tekstene han gjorde for Mayhem, men han skriver om Transilvania i låten «Funeral Fog» på De Mysteriis Dom Sathanas, utgitt 24. mai 1994:

Every time this year
This dark fog will appear
Up from the tombs it comes
To take one more life that can be near
In the middle of Transylvania
All natural life has for a long time ago gone
It's thin and so beautiful
But also so dark and mysterious1
Tidligere samme året, den 17. februar 1994 kom Darkthrone med utgivelsen Transilvanian Hunger. På tittellåten nevnes vampyrer:

So pure... So cold
Transilvanian hunger
Hail to the true, intense vampires
A story made for divine fulfillment2
I brevene datert Langhus, 21. mars 1990, og Kråkstad, 24. august 1990, stiller blant annet Ohlin spørsmål til The Old Nick om han vet om de i Transilvania som lider av den sjeldne stoffskiftesykdommen porfyri – kjent som vampyr-syndrom – blir samlet i kolonier på lik linje med spedalske. I så fall kunne han tenke seg å bo sammen med dem, og kanskje få seg jobb som leverandør av blod til disse. Og Ohlin viser en genuin interesse for disse grenseoverskridende skapningene og deres kulturhistorie:

The weirdest thing about vampyrism is that it was so spreaden out, all over the whole world (but in the West Europe not really until about 150 years ago). The idea of that when someone loosing all his blood that also the soul follows with it is really old and someone who then sucks out someone elses blood then must take thet ones soul and keep it. So for thousands of years ago or maybe even longer back in time than that people around the world have had some kind of a vampire tale from that idea of the blood is the soul and life. I can not understand how people of that time could find out the legends of wolf-men … have you ever seen a wolf in a zoo or something like that? The only difference between a wolf and an ordinary dog is that a wolf is wild, got about some 100 times smarter brain and stronger instincs.3
Ohlin forteller også at han kunne tenke seg å samle på planter det er knyttet overtro til, og han er på utkikk etter planter som næres av månelyset. Disse knytter han til lykantropi, for vi kjenner alle til hvordan ulven hyler mot månen:
Do you know some more about Lycanthropy/werewolves?
I don’t know much about that anyway. I try to find flowers of that kind that are supposed to be fed by the moon light but I don’t know the name of those flowers. Only of one, but I don’t think it has anything to do with the moon – Wolvesbane, that one is thought to «infect» humans to werevolves, it’s very poisonous anyway. It grows only at very strange places and I doubt it at all exists in Scandinavia .. . I’d like to collect in plants that there are superstitions of.4
Wolfsbane eller på latin Aconitum lycoctonum – som betyr «ulvedreper» – kalles gjerne tyrihjelm på norsk, og er svært giftig. Den vokser vilt i størstedelen av Norge, og ble blant annet brukt av samene som ulvegift.5 I den klassiske skrekkfilmen The Wolf Man fra 1941 brukes tyrihjelm som beskyttelse mot varulver.

Dette er det diametralt motsatte av hva Ohlin hevder planten kunne brukes til, i tråd med Venoms tekst til låten «Cry Wolf» fra utgivelsen At War with Satan fra 1984, nemlig å infisere mennesker slik at de blir varulver. Dette er en låt det er rimelig sikkert at Ohlin lyttet nøye til:

Placed in the wilderness, naked and cold
The night draws the warmth from my flesh
Howls in the distance
The wolves they catch my scent
They yearn for my blood warm and fresh
But I....
Cannot run, I cannot hide
I'm moments old, yet terrified
Snarling breath upon my face
Who has damned in this place
Morning breaks the evening darkness
Daylight sings so loud
Father holds my in his arms
And laughs for he is proud
'All is well' my mother cries
A kiss for me her child
But at night my heart turns black
And calls me to the wild
In the night where the wolf-bane grows
In the night when the full moon glows
Cry wolf...
Alone in your room
By the light of the moon
Your glory is shining so bright
You pray for the day
Oh show me the way
The devil takes over tonight
It's too late, night is here
The time that you dread
The time when you lose all control
Your body's in pain
You're crying in vain
Satan takes over your soul
Cry wolf...
Even a man who's pure of heart
He says his prayers by night
Bane from a wolf when the wolf bane grows
And the moon's full and bright
Cannot run, I cannot hide
I am still terrified
Snarling breath is on my face
I am damned in this place
I cannot resist their call
It strengthens as I age
To the pack to join the feast
And fear immortal rage
Never can I live the life
Of every normal child
Forever I must answer
To the call of the wild
Cry Wolf
The call of the wild6
I filmen Dracula fra 1931, bruker professor Van Helsing en krans av blomster fra tyrihjelm for å beskytte sanatoriumbestyrer John Sewards datter Mina mot vampyrer. I Harry Potter benyttes tyrihjelm for potensielt å kurere lykantropi.


Litt senere i brevet til The Old Nick kommer det en interessant paragraf hvor Ohlin i sin vimsete skrivestil først reflekterer over hvordan mennesker på lik linje med ulver, og derfor også varulver, påvirkes av månen:
I don’t think it was the idea of the wolves themselves that made people find out about werewolves – but their reaction at the full moon. Also humans reacts at the full moon but I think that is growing away more and more ‘cos it was really many generations ago since the humans lived in forests and near the nature […]7
Vampyrer, varulver, nattblomstrende planter. Alle har det til felles at de næres av natten, av månen, på samme måte som Ohlin forestiller seg nattmennesket, svartmetallkarakteren, i Mayhem-låten «Pagan Fears» fra 1994-utgivelsen De Mysteriis Dom Sathanas:
Woeful people with pale faces
Staring obsessed at the moon
Some memories will never go away
And they will forever be here8
I brevet fortsetter han setningen over om at det er så lenge siden mennesket har levd nær naturen at vi har mistet de dyriske instinktene våre:
[…] so now we’re only used to computers and disgusting tecnology. Humans adjustment to newer times and hi-tech shit has made our brains different, our instincts are almost gone etc. But I believe that for some hundreds or thousands years ago we could feel alike the animals in many manners.9
Ohlin mener at det dyriske er å finne i mennesket, men at vi har mistet det eller glemt det. Dette peker på svartmetallens forståelse av at mennesket gjennom kristendommens slavemoral har undertrykt en viktig del av seg selv, nemlig villskapen, og at denne må hentes frem igjen for å gjøre mennesket helere. Ohlin fortsetter ved å gi en oppskrift på hvordan man kan komme nærmere det primitive, nemlig ved å oppsøke skogen over lengre tid, noe han selv rapporterer å ha gjort.
Have you been living alone in a forest for a longer time? Have you then felt how your mind can «turn back» to be more primitive … at least that’s how I feel it then. I’m working on that for example when I need new (old … ) and different ideas for lyric material. I’ve tried that out, to sit alone in a lonely and half-broken down cabin in a dark forest, by night.10
Så runder Ohlin av med å uttrykke en sentral tanke hos svartmetallkarakteren, og som lyder som et ekko fra sosiologen Max Webers (1864–1920) dekret om at verden avmystifiseres i moderniteten, og dermed blir mer fremmedgjort, følelsesløs og steril. Weber skriver:

The fate of our times is characterized by rationalization and intellectualization and, above all, by the «disenchantment of the world.»11
Ifølge Weber har vi har mistet noe viktig i modernitetens ensidige jakt på vitenskapelige sannheter om verden. For Ohlin betyr det et ønske om å refortrylle virkeligheten med blant annet mytiske vesener og magiske planter:
The worst thing about the modern time is the modern way of thinking and too much can be explained.12
Kilder
Tekster
The Old Nick (Red.). (2016). Letters from the Dead: In memory of Pelle Ohlin (1969–1991). https://archive.org/details/lettersfromthedeadinmemoryofpelleohlin19691991editedbytheoldnick.
Weber, M. (1946). Science as a Vocation. I H.H. Gerth & C.W. Mills (red.), From Max Weber: Essays in Sociology (129–156). Oxford University Press. https://ia902705.us.archive.org/12/items/frommaxweberessa00webe/frommaxweberessa00webe.pdf.
Musikkutgivelser
Darkthrone (1994). Transilvanian Hunger [Album]. Peaceville Records.
Mayhem (1994). De Mysteriis Dom Sathanas [Album]. Deathlike Silence Productions.
Venom (1984). At War with Satan [Album]. Neat Records.
- Utdrag fra Mayhem, 1994, «Funeral Fog», De Mysteriis Dom Sathanas. Tekst av Per Yngve Ohlin. ↩︎
- Utdrag fra Darkthrone, 1994, «Transilvanian Hunger», Transilvanian Hunger. Tekst av Gylve Fenris Nagell. Merk at Transilvanian i Transilvanian Hunger er stavet feil. På engelsk skal det være Transylvanian med y. På norsk skal man skrive med i. ↩︎
- The Old Nick, 2016, Letters from the Dead: In memory of Pelle Ohlin (1969–1991), s. 16. ↩︎
- The Old Nick, 2016, s. 16. ↩︎
- Se Artsdatabanken: https://artsdatabanken.no/Pages/286520. ↩︎
- Venom, 1984, «Cry Wolf», At War with Satan. ↩︎
- The Old Nick, 2016, s. 17. ↩︎
- Mayhem, 1994, «Pagan Fears», De Mysteriis Dom Sathanas. Tekst av Per Yngve Ohlin. ↩︎
- The Old Nick, 2016, s. 17. ↩︎
- The Old Nick, 2016, s. 17. ↩︎
- Weber, 1946, «Science as a Vocation», From Max Weber: Essays in Sociology, s. 155. ↩︎
- The Old Nick, 2016, s. 17. ↩︎

Legg igjen en kommentar